Topicmagazine

Tips voor een opgeruimde werkplek

Kantoormedewerkers spenderen het grootste deel van hun werkweek in een gebouw. Deze ruimte waarin zij werken beïnvloedt hoe ze zich voelen en hoeveel werk ze gedaan krijgen op een dag. Daarom is het belangrijk om van je kantoor een zo productief mogelijke omgeving te maken. Maar hoe doe je dat precies? Vaak is de grootste winst te behalen in de manier waarop een kantoor georganiseerd is en hoe opgeruimd de werkplek is. Een opgeruimde werkplek zorgt namelijk voor rust en minder afleiding, en als er iets is dat de productiviteit boost is het een werkplek zonder afleidingen. Hieronder vind je tips om je werkplek opgeruimd en jezelf productief te houden. Kijk ook eens rond op Archiefkasten-shop.be als je inspiratie op wil doen voor een geordend kantoor.

Houd het schoon

Als het op een werkplek niet schoon is oogt het nooit écht opgeruimd. Hoe houd je het schoon? Begin met het leegruimen van je bureaublad. Leg alle spullen even bij elkaar op de grond of op je stoel (of in een doos), zodat het werkblad helemaal leeg is. Hoewel op de wat grotere kantoren vaak door professionele bedrijven wordt schoongemaakt als de werknemers naar huis zijn, komen ook zij niet op de stoffige plekjes tussen je papieren en onder je toetsenbord. Maak het bureau dus goed schoon met een vochtige doek en eventueel wat schoonmaakmiddel. Stofzuig vervolgens onder je bureau en stoel. Pak dan de spullen die je van je bureaublad hebt gehaald en vraag jezelf bij elk item af: “Heb ik dit echt nodig?” Bij een “ja” zet je het terug op je bureau en bij een “nee” gooi je het weg.

Geef nu alle dingen die je nog over hebt een plekje op je bureau. Bekijk wat je het meest gebruikt en plaats die zaken dichterbij dan de dingen die je minder gebruikt. Zo is je directe werkomgeving schoon en efficiënt.

Houd het georganiseerd

Met een schoon en georganiseerd bureau is het tijd om je blik wat te verbreden naar de rest van je werkplek. Hoewel eigenlijk alles tegenwoordig digitaal gebeurt heeft een kantoor nog steeds een grote hoeveelheid fysieke papieren en de kans is groot dat die niet altijd even netjes worden geordend en opgeborgen. Dit is waar je veel hebt aan ordners, mappen en archiefkasten. Deze producten zorgen ervoor dat je de oneindige stroom aan papieren onder controle krijgt. Hoe inefficiënt is het als je elk document dat je nodig hebt een aantal minuten moet zoeken? En dat een aantal keer per dag. Dat het veel tijd kost is duidelijk, maar het levert vaak ook een hoop frustratie op. Voorkom dit en organiseer alle administratie in mappen en ordners, die je vervolgens sorteert op datum (facturen) of op naam (klantaccounts). Berg ze dan op in een of meerdere archiefkasten en zult zien dat je werkdagen een stuk productiever worden.

Bijhouden

Nu alles schoon en georganiseerd is komt het belangrijkste deel: het bijhouden. Spendeer hier op vrijdag, voor je naar huis gaat, nog even een kwartiertje aan. Dit voorkomt dat je werkplek weer verstopt raakt. Heeft dit artikel je geïnspireerd? Kijk dan op Archiefkasten-shop.be en vind een ruim assortiment aan productiviteitsverhogende producten.